Actueel: Adam

adam

De zwangere, ongetrouwde Samia is op zoek naar een dak boven haar hoofd en klopt aan bij Abla, weduwe en alleenstaande moeder van de 8-jarige Warda. In eerste instantie blijft de deur voor Abla gesloten, en hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in haar huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden.

Op subtiele wijze brengt de Marokkaanse debuterende regisseuse Maryam Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen als ongehuwde zwangere vrouwen en adoptie in de Arabische wereld op overtuigende wijze aan de kaak stelt.

Adam is de Marokkaanse Oscarinzending voor 2020 en tijdens het filmdebat als een voorvertoming te zien.

Datum: 11 maart
Tijd: 19.30 u.
Locatie: Lux
Toegang: € 10,-, studenten: € 7,-

Movies that Matter on Tour is een samenwerking van Amnesty Nijmegen, Amnesty Studentengroep Nijmegen, Lux en Movies That Matter.

instagram facebook-eigenlogo whats amnesty nijmegen vrouwenrechtengroep facebook