Actueel: Online gastlessen

De Scholengroep van Amnesty Nijmegen is bezig met het opzetten van een reeks online gastlessen, in eerste instantie voor voortgezet onderwijs, maar ook voor het basisonderwijs.
Enkele online gastlessen zijn al klaar, aan andere wordt nog gewerkt.

Beschikbaar: online gastles 'Vluchtelingen & Asielzoekers'
De gastles begint met een kahoot. We bekijken de verdeling van vluchtelingen over de wereld en de redenen waarom mensen vluchten. We maken kennis met Fajira die in een van de grootste vluchtelingenkampen van de wereld woont. We verdiepen ons aan de hand van een aantal stellingen in op de vraag wie er voor betere opvang van vluchtelingen moet zorgen. En we sluiten af met een opdracht over wat je allemaal in een koffer meeneemt als je halsoverkop moet vluchten.

vluchtelingen onlinegastles
Screenshot van een van de onderdelen van de online gastles 'Vluchtelingen & asielzoekers

Beschikbaar: online gastles 'Muziek en mensenrechten'
De gastles begint met een kahoot. We buigen ons over de vraag over muziek een mensenrecht is. We luisteren naar het nummer 'Angst' van de Nederlandse rappor Fresku over positieve en negatieve kanten van mensenrechten. We gaan dieper in op vier verschillende functies van muziek m.b.t. de mensenrechten. Daarbij kijken we ook naar de rol van muziek bij protestbewegingen (Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging en Black Lives Matter). En tot slot bekijken wat Amnesty doet i.r.t. muziek.

muziekenmensenrechten onlinegastles
Screenshot van een van de onderdelen van de online gastles 'Muziek en mensenrechten'

Beschikbaar: online gastles 'Democratie en dictatuur'
We beginnen met een grafiek over democratie en dictatuur die door de leerlingen moeten worden aangevuld. We bekijken welke dictators het langst aan de macht zijn geweest. We laten zien dat het verschil tussen democratie en dictatuur niet zwartwit is. We kijken naar overeenkomsten en verschillen tussen mensenrechten en grondrechten. We kijken wie er voor de mensenrechten opkomen. En we sluiten af met de online Grote Democratie-Dictatuur-Quiz.

democratie dictatuur onlinegastles
Screenshot van de openingspagina van de online gastles

Binnenkort te verwachten
We zijn nog bezig met online gastlessen over 'Kinderrechten' (BO).

Interesse? Stuur een email of bel voor een of meer online gastlessen.