Actueel: Schrijfmarathon 2018

Op 8 december voeren we actie voor vrouwelijke mensenrechtenactivisten van over de hele wereld. Vrouwen die demonstreren voor gelijke kansen, kritiek uiten op hun regering, zich niet laten wegsturen van hun land. Want vrouwen die hun nek durven uit te steken krijgen nog vaker dan mannen te maken met (seksuele) intimidatie, lastercampagnes en verkrachting.

We schrijven dit jaar voor Atena Daemi uit Iran, de vermoorde Marielle Franco uit Brazilië, Nonhle Mbuthuma uit Zuid-Afrika, Geraldine Chacón uit Venezuela, Nawal Benaissa uit Marokko, Pavitri Manjhi uit India, Gulzar Duishenova uit Kirgizië en Vitalina Koval uit Oekraïne. Klik hier voor hun achtergronden.

negen mensenrechtenactivistes horizontaal 750

U bent van harte welkom om op zaterdag 8 december -ter ere van Internationale Dag van de Mensenrechten op 10 december- voor deze acht vrouwen te komen schrijven. Papier, pennen, voorbeeldbrieven, briefkaarten en koffie/thee/ranja liggen voor u klaar.
Wij vragen een vrijwillige bijdrage van 1 euro voor de postzegels. Wij doen het voor u op de post.

De Gemeente Nijmegen (burgemeester Bruls, wethouder Visser en enkele gemeenteraadsleden) schrijven met ons mee en zal de eerste tafel voor haar rekening nemen. Andere deelnemende organisaties zijn de Openbare Bibliotheek De Mariënburg, Books 4 Life Nijmegen, COC Nijmegen, Kinder- en JongerenRechtsWinkel Gelderland, Shelter City, Bureau Wijland en Stichting Gast.

Tussendoor zullen ter verpozing één schrijver en zes dichters met Nijmeegse roots uit hun werk voordragen, geeft het Toonkunstkoor Nijmegen het Concert voor de Mensenrechten en speelt Nijmegenaar van het Jaar Rhea Elise op de piano.

Op zo’n 600 locaties in Nederland schreven we vorig jaar samen een recordaantal brieven. Meer dan 180.000! Wereldwijd werden meer dan 5 miljoen brieven, kaarten en sms’jes verstuurd. 1665 van de brieven en briefkaarten zijn tijdens de Schrijfmarathon geschreven in Nijmegen. En dat heeft effect! Op de website van Amnesty Nederland kunt u zien welke successen we boekten bij de mensenrechtenactivisten voor wie we tijdens de Schrijfmarathon van 2017 schreven.

Schrijfmarathon / Write for Rights: 8 december
Tijden: 10.00-16.45 uur