Voor wie schrijven we?

negen mensenrechtenactivistes vertictaal 100Atena Daemi uit Iran verzet zich tegen de doodstraf. Op Facebook en Twitter leverde ze kritiek op executies, ze deelde flyers uit en liep mee in een vreedzaam protest tegen de executie van een jonge vrouw. Ze werd in oktober 2014 opgepakt en veroordeeld tot 14 jaar cel om onder andere het ‘samenkomen en samenzweren tegen de nationale veiligheid’. In hoger beroep werd die straf teruggebracht tot 7 jaar.

Politica Marielle Franco uit een favela werd dit jaar vermoord. Zij zette zich in voor de rechten van armen, de Afro-Braziliaanse jeugd, vrouwen en LHBTI’s, een inspiratie voor velen in een van de gevaarlijkste landen voor mensenrechtenactivisten. We roepen de Braziliaanse president op de moord op Marielle te onderzoeken en de verantwoordelijken te berechten en mensenrechtenactivisten in Brazilië te beschermen.

Al generaties leeft de familie van Nonhle Mbuthuma aan de zuidoostkust van Zuid-Afrika. Maar dat bestaan wordt nu bedreigd door mijnbouwbedrijven die titanium willen opgraven. Mbuthuma vreest voor het grondgebied van honderden families en verzet zij zich al tien jaar tegen de mijnbouw. Maar dit verzet is gevaarlijk. In 2016 werd een collega vermoord en Mbuthuma overleefde zelf een aanslag op haar leven. We roepen de president van Zuid-Afrika op om Nonhle te beschermen en onderzoek te doen naar de bedreigingen.

Geraldine Chacón is onderdirecteur van een stichting die jongeren uit arme delen van Venezuela betere kansen probeert te geven. Ze werd ze opgepakt en naar de gevangenis gebracht, omdat de Venezolaanse regering denkt dat de stichting zieltjes probeert te winnen voor anti-overheidsgroeperingen. Ze is nu voorwaardelijk vrij, maar kan elk moment weer worden opgepakt. We roepen Venezuela op Geraldine haar volledige vrijheid terug te geven.

Toen in 2016 protesten uitbraken in het achtergestelde Rifgebied in Marokko, werd Nawal Benaissa een van de bekendste gezichten van de Hirak-protestbeweging. Ze werd vier keer opgepakt en urenlang vastgehouden. In februari 2018 kreeg ze zelfs een voorwaardelijke gevangenisstraf van 10 maanden. We roepen Marokko op ervoor te zorgen dat Nawal en haar familie niet meer worden lastiggevallen, zodat ze kan doorgaan met actievoeren.

Pavitri Manjhi uit India wordt bedreigd omdat ze het opneemt tegen bedrijven die onder valse voorwendselen en met dwang grond opkopen voor de bouw van energiecentrales. Zo raakten velen land kwijt. Samen met anderen richtte Pavitri een organisatie op die mensen helpt deze bedrijven aan te klagen. Pavitri ontvangt veel bedreigingen. We roepen het hoofd van de politie op Pavitri en haar dorpsgenoten te beschermen.

Gulzar Duishenova uit Kirgizië werd aangereden door een dronken automobilist en verloor haar vermogen om te lopen. Zij ervaart als vrouw én gehandicapte hebt dat je niet met respect wordt behandeld. Gulzar besloot zich ervoor in te zetten dat vrouwen met een handicap gelijkwaardige toegang krijgen tot gezondheidszorg, werk en voorzieningen. We roepen Kirgizië op een einde te maken aan discriminatie van mensen met een handicap en hun toegang te geven tot gezondheidszorg, gebouwen, werk en openbaar vervoer.

Vitalina Koval is het boegbeeld van de LHBTI-gemeenschap in Oekraïne. Daarnaast komt ze op voor vrouwen. Ze zette een informatie- en begeleidingscentrum voor LHBTI’s op. Ze ontvangen vaak bedreigingen van rechtsextremistische groepen en werd Vitalina aangevallen. Ondanks haar vraag om hulp biedt de politie geen bescherming. We roepen Oekraïne op ervoor te zorgen dat mensen zoals Vitalina hun werk kunnen doen en dat haar aanvallers worden berecht.

Instagram/Facebook

instagram facebook-eigenlogo facebook vrouwengroepamnestynijmegen