Actueel: Shadow Game

shadow game

Ze trotseren bergen, wilde dieren, gewelddadige grenswachten. Duizenden tienervluchtelingen trekken door Europa, te voet, in hun eentje, op zoek naar een veilig bestaan. Twee Nederlandse filmmakers volgden hen op hun barre tocht. We horen verhalen van ontberingen en uitbuiting, maar ook van volharding, warmte en de kracht van de menselijke geest. Verhalen uit het hedendaagse Europa waarvan we niet mogen wegkijken.
Velen van hen noemen het ‘the game’: de reis langs de Balkanroute naar West-Europa. Voor de tienerjongens die we ontmoeten in 'Shadow Game' is het een manier om gemotiveerd te blijven. Er zijn verschillende games: de treingame, de containergame, de loopgame. ‘Het is een missie’, zegt SK (15) uit Afghanistan. ‘Als je hem volbrengt, win je de game.’ En als je faalt, probeer je het de volgende keer opnieuw. Er is niet echt een andere optie.
'Shadow Game' brengt ons dicht bij de vele onbegeleide minderjarigen die momenteel op zoek zijn naar bescherming in Europa. De ontwapenende Hammoudi (14) uit Syrië ​vertelt verlegen lachend over de keer dat hij werd aangehouden door gemaskerde agenten in Kroatië. Yase en (17) uit Pakistan draagt een klein katje en deelt zijn eten met haar. Voor hen en de andere jongens in de film is de emotionele en fysieke impact van wat ze doormaken groot. Toch behouden velen van hen een jeugdig, onschuldig optimisme.

We hebben twee gastsprekers voor het filmdebat:

elsvandriel Els van Driel werkte bijna 13 jaar voor de IKON voordat ze als journalist/regisseur voor zichzelf begon. Ze is ondermeer bekend van de serie 'Mensjesrechten' en regisseerde de indrukwekkende documentaire 'Shadow Game'. In aanloop naar en rondom 20 juni, Wereldvluchtelingendag, wil ze met haar team extra actie voeren om het lot van kinderen op de vlucht op de (lokale) politieke agenda te zetten d.m.v. het manifest 'Bescherm kinderen op de vlucht'. U kunt het manifest ook tekenen!

krisvanderpas Kris van der Pas is promovenda aan de Radboud Universiteit en zij houdt zich hoofdzakelijk bezig met onderzoek naar strategisch procederen door ngo's in Europa op het gebied van asielrecht. Strategisch procederen houdt in dat een strategisch gekozen juridische procedure wordt ingezet om een verandering te bewerkstelligen die boven de zaak uitstijgt. Deze strategie wordt door ngo's in Europa steeds vaker ingezet om de rechten van vluchtelingen en asielzoekers te verbeteren.

Datum: 23 juni
Tijd: 19.30 u.
Locatie: Lux
Toegang: € 10,-, studenten: € 7,-

LET OP: Door de corona-anderhalvemeter-maatregel die nog steeds van kracht is, is het aantal tickets beperkt, dus wees er op tijd bij!

Movies that Matter on Tour is een samenwerking van Amnesty Nijmegen, Amnesty Studentengroep Nijmegen, Lux en Movies That Matter.