Actueel: Thema-avond Moderne Slavernij

moderneslavernij

Amnesty Nijmegen organiseert op donderdag 17 oktober een thema-avond over moderne slavernij, een term die verwijst naar hedendaagse praktijken die lijken op slavernij, ook al is slavernij wereldwijd afgeschaft en verboden.

Volgens de Amerikaans hoogleraar Kevin Bales is er sprake van moderne slavernij "als een persoon onder de controle staat van een ander persoon die geweld en dwang toepast om die controle in stand te houden, en als het doel van die controle uitbuiting is."

De organisatie Anti-Slavery International ziet vormen van moderne slavernij in: mensensmokkel, dwangarbeid, schuldslavernij, kindslavernij, gedwongen huwelijken en vooral kindhuwelijken, seksslavernij, erfelijke slavernij, huishoudelijke slavernij, of slavernij in de productieketen de land- of mijnbouw. Ook het kafalasysteem, waarbij werkgevers het visum van arbeidsmigranten achterhouden, mondt vaak uit op een vorm van slavernij.

Op 17 oktober bieden wij u een gevarieerd programma met een interactieve werkvorm waaraan alle bezoekers kunnen meedoen (neem daarvoor uw smartphone mee!), tonen wij een korte introductiefilm, en enkele interessante gastsprekers.

Hanka van FairWork
FairWork bestrijdt en voorkomt moderne slavernij in Nederland en komt op voor de belangen van de slachtoffers. FairWork heeft drie aandachtsgebieden:

• Slachtoffers begeleiden die uit hun isolement willen breken, of die dat net hebben gedaan. Dat doen we samen met politie, justitie en andere organisaties;
  • Professionals trainen die in aanraking komen met slachtoffers van mensenhandel (hoe kun je ze herkennen en hoe ga je met ze om?);
  • Publiek, politiek en werkgevers bewust maken van het probleem en aanzetten tot meer aandacht en actie doormiddel van projecten en campagnes.

Stijn Deklerck van Amnesty Nederland

Stijn Deklerck, naast medewerker van Amnesty tevens verbonden als sinoloog aan de Universiteit in Leuven, gaat in op dwangarbeid in China. De 2018 Global Slavery Index schat dat er 3,8 miljoen mensen in China in moderne slavernnij leven. Activisten die zich inzetten voor de slachtoffers van arbeidsuitbuiting worden gezien als staatsgevaarlijk. Officieel is het aloude 'Heropvoeding door arbeid' afgeschaft, maar met name in de provincie Xinjiang wordt naar schatting een miljoen leden van de etnische minderheidsgroep Oeigoeren* vastgehouden zonder enige vorm van proces.

*Oeigoeren zijn een islamitisch inheems volk in het noordwesten van China. Zo'n miljoen Oeigoeren zijn door de Chinese overheid opgesloten in heropvoedingskampen. De VN spreken over de grootste openluchtgevangenis van de wereld.

: Openbare Bibliotheek De Mariënburg
Adres: De Mariënburg 29 in Nijmegen
Datum: 17 oktober vanaf 20 uur
Toegang: gratis