Geen oorlog

De oorlog in Oekraïne is ook niet ongemerkt voorbij gegaan aan de mensenrechenactivisten uit Pskov, waarmee de Steungroep Mensenrechten Pskov van Amnesty Nijmegen verbonden is.

schedels

Dit is het schilderij ‘Apotheose van de oorlog’ (Апофеоз войны) van Vasilij Veretsjagin (1842-1904) uit 1871. Het is geschilderd naar aanleiding van een aanval in 1868 op een Russische garnizoen in Samarkand in het huidige Oezbekistan. Hij was in dienst van de overheid als een soort oorlogscorrespondent. Maar dit schilderij werd door de tsaristische regering van die dagen juist als een protest tegen oorlog opgevat en mocht daarom niet tentoongesteld worden.

Leff Schlossberg voorzitter van de onafhankelijke politieke partij Jabloka in Pskov toonde het op zijn website met een ander onderschrift nl. “Oekraïne”. Hiermee omzeilde hij handig het verbod van de Russische overheid om het woord “oorlog” te gebruiken bij protesten tegen de invasie in Oekraïne vanaf 9 maart 2022. Er is een inval geweest in het bureau van Schlossberg en zijn website is onbereikbaar gemaakt.

In Pskov is ook dit klein protest geenoorlogte zien: "njet bojne” betekent geen oorlog.

Lees ook het artikel van De Gelderlander van 4 maart.