Online campagne 'Let's talk about YES'

letstalkaboutyes

Seks zonder wederzijdse instemming is verkrachting. Klinkt simpel toch? Helaas is het in de realiteit lang niet altijd zo duidelijk. Verkrachting komt nog veel voor in Nederland en blijft vaak onbestraft. Daarom start Amnesty haar nieuwste campagne #LetsTalkAboutYES. Meer weten, meepraten of meewerken aan de campagne? Amnesty Nijmegen doet mee en jij? Doe jij mee? Wil je ons team versterken? Je hoeft niet per se (actief) lid van Amnesty te zijn om mee te doen. Stuur een email naar Hélène van der Sijp, contactpersoon van de Vrouwenrechtengroep van Amnesty Nijmegen.

Geen verzet betekent nog geen instemming
In Nederland wordt een verdachte van verkrachting vaak niet veroordeeld omdat er geen sprake zou zijn van dwang of geweld. Maar dat iemand zich niet kan verzetten, wil nog niet zeggen dat die persoon instemming geeft voor seks. In 70 procent van de verkrachtingen kan het slachtoffer zich niet verzetten omdat zij of hij letterlijk verstijft van angst. Dit wordt ook wel freezing of tonic immobility genoemd. Ook komt het voor dat het slachtoffer gedrogeerd is en zich daardoor niet kan verzetten.

Ons stereotype beeld van de verkrachter klopt niet. Meestal is het geen vreemde man die een vrouw aanvalt vanuit een donker steegje. De pijnlijke realiteit is dat in 80 procent van de verkrachtingszaken de dader een bekende is van het slachtoffer.

Klik hier voor meer informatie: https://www.amnesty.nl/actueel/minister-grapperhaus-moet-onvrijwillige-seks-als-verkrachting-erkennen.

Stuur een kaartje naar Minister Grapperhaus
Amnesty International roept minister Grapperhaus op onvrijwillige seks als verkrachting in de wet te erkennen. Recentelijk publiceerde de minister zijn conceptwetsvoorstel om seks zonder instemming niet strafbaar te stellen als verkrachting, maar als nieuw strafdelict: ‘seks tegen de wil’. Op dit delict komt slechts de helft van de strafmaat te staan ten opzichte van verkrachting. Amnesty vindt dat dit anders moet.

Amnesty vindt het toevoegen van een lichter delict niet in lijn met internationale mensenrechtenverdragen die bepalen dat onvrijwillige seks als verkrachting moet worden bestraft. Bovendien doet dit geen recht aan de slachtoffers, die hiermee het verkeerde signaal krijgen dat wat zij hebben meegemaakt minder ernstig is dan verkrachting. Ben je het daarmee eens? Stuur een kaartje naar de minister met de dringende oproep zijn voorstel te verbeteren.

Kaartjes bestellen kan via amnesty.nl/kaartenactie

letstalkaboutyes2

Klik hier voor de actie van 3 juli in boekhandel Dekker vd Vegt waarbij meer dan 100 kaarten getekend zijn en verstuurd naar de minister.

Brief van minister Grapperhaus aan Amnesty
Minister Grapperhaus ontving tot half juli 5600 brieven en kaarten. Dat maakte toch indruk:

"Ik stel het bijzonder op prijs dat Amnesty nu op deze manier op de modernisering van de zedenwetgeving is aangesloten, want een belangrijk en ingrijpend onderwerp als seksueel grensoverschrijdend gedrag behoeft voortdurend aandacht. Dit sterkt mij in mijn motivatie om slachtoffers van seksueel geweld beter te beschermen."

en

"Graag ben ik bereid om na sluiting van de consultatietermijn met Amnesty International en andere betrokken partijen van gedachten te wisselen over de nieuwe wetgeving en de ontvangen reacties en adviezen. Mijn ministerie neemt binnenkort graag contact met u op om te bezien wat een goede manier is om deze gedachtenwisseling vorm te geven."

Download hier de brief aan Amnesty.