Online campagne 'Let's talk about YES'

letstalkaboutyes

Seks zonder wederzijdse instemming is verkrachting. Klinkt simpel toch? Helaas is het in de realiteit lang niet altijd zo duidelijk. Verkrachting komt nog veel voor in Nederland en blijft vaak onbestraft. Daarom start Amnesty haar nieuwste campagne #LetsTalkAboutYES. Meer weten, meepraten of meewerken aan de campagne? Amnesty Nijmegen doet mee en jij? Doe jij mee? Wil je ons team versterken? Je hoeft niet per se (actief) lid van Amnesty te zijn om mee te doen. Stuur een email naar Hélène van der Sijp, contactpersoon van de Vrouwenrechtengroep van Amnesty Nijmegen.

Achtergronden
Amnesty International roept minister Grapperhaus op onvrijwillige seks als verkrachting in de wet te erkennen. Recentelijk publiceerde de minister zijn conceptwetsvoorstel om seks zonder instemming niet strafbaar te stellen als verkrachting, maar als nieuw strafdelict: ‘seks tegen de wil’. Op dit delict komt slechts de helft van de strafmaat te staan ten opzichte van verkrachting. Amnesty vindt dat dit anders moet.

Amnesty vindt het toevoegen van een lichter delict is niet in lijn met internationale mensenrechtenverdragen die bepalen dat onvrijwillige seks als verkrachting moet worden bestraft. Bovendien doet dit geen recht aan de slachtoffers, die hiermee het verkeerde signaal krijgen dat wat zij hebben meegemaakt minder ernstig is dan verkrachting.

Klik hier voor meer informatie: https://www.amnesty.nl/actueel/minister-grapperhaus-moet-onvrijwillige-seks-als-verkrachting-erkennen.