Ezine 55

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Mensenrechtenacties

In maart heeft Amnesty Nijmegen diverse mensenrechtenacties op stapel staan. Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, vraagt onze Vrouwengroep aandacht voor de rol vrouwen in conflictgebieden. Een van de meest prominente gastsprekers is die avond Tineke Ceelen, bekend van radio en tv en hét gezicht van Stichting Vluchteling. Drie dagen later, op 11 maart, begint de jaarlijkse collecteweek en die sluiten we een week later weer af met een Slotkick met medewerking van de wereldband Kladderadatsch. Op diezelfde dag, 17 maart, zijn we actief rondom de Sleepwet op het Niks Te Verbergen Festival. Weer enkele dagen later komt de Keniaanse mensenrechtenverdediger Dinah naar Nijmegen en daar hoopt ze tijdens haar drie maanden durende verblijf veel Nijmegenaren te ontmoeten. U kunt daar ook bij zijn.

In april vieren Amnesty Nederland en Amnesty Nijmegen hun respectievelijke 50-jarig en 45-jarig jubileum. Daarover meer in een Special van april. Tot slot wijzen we u nog op de huiskamergesprekken die Amnesty voert onder de naam 'Mensenrechtendialoog'. De eerste over discriminatie en racisme is gepland op 25 april.

8 Maart: Internationale Vrouwendag
Vrouwen in Conflictgebieden

Op Internationale Vrouwendag vraagt de Vrouwengroep van Amnesty Nijmegen aandacht voor een thema-avond over Vrouwen in Conflictgebieden, met aandacht voor de rol van vrouwen als slachtoffers, daders en oplossingen.

Slachtoffers, daders en oplossingen

Uitgangspunten voor de thema-avond zijn:

* Wat hebben vrouwen eigenlijk met oorlog te maken?
* Zijn vrouwen dan altijd alleen maar slachtoffers?
* Wat hebben vrouwen met vrede en veiligheid te maken?
* Wat heeft oorlog met gelijkheid tussen mannen en vrouwen te maken?

Over deze uitgangspunten laten vier gastsprekers hun licht schijnen (van links naar rechts):

Vier gastsprekers

Tineke Ceelen, sinds 2003 directeur en het gezicht van noodhulporganisatie Stichting Vluchteling.
Prof. dr. Thea Hilhorst, hoogleraar humanitaire hulp en wederopbouw bij rampen en conflicten bij het International Institute of Social Studies (ISS) van de Erasmus universiteit.
Nariman Hamo, mede-oprichter van de Syrische jongerenorganisatie Centre for Civil Society and Democracy.
Margriet Goos, verbonden aan het Centrum voor Internationale Conflict-Analyse en -Managment van de Radboud Universiteit.

Datum: 8 maart
Tijd: 20.00 uur
Inloop: vanaf 19.30 uur
Locatie: Openbare Bibliotheek De Mariënburg, Mariënburg 29 in Nijmegen
Toegang: gratis

Collecteweek en Slotkick
Het hele jaar rond laat Amnesty International van zich horen, vaak met alarmerende berichten over schending van mensenrechten, maar gelukkig ook vaak met verhalen van succes: gewetensgevangenen worden vrijgelaten, dankbaar voor de aandacht die ze kregen; mensenrechtenactivisten kunnen hun werk blijven doen dankzij protesten en bescherming; rechters doen uitspraken dankzij gedegen informatie.

Al dat onderzoek, al die acties, al die educatie komt voort uit idealisme, maar ze zouden geen handen en voeten kunnen krijgen als er geen geld beschikbaar was. Amnesty accepteert principieel geen overheidsgeld, maar dat trekt een grote wissel op leden en donateurs. De jaarlijks collecte is een van de pilaren van het financiële bouwwerk.

Collecteweek

Nijmegen was in 2017 goed voor meer dan 20.000 euro. Het collectantencollectief was tevreden en trots dat de stad getuigde van het hart op de goede plek. Van 11 tot 17 maart hoort en zie je de spotjes weer op radio en tv, de collectanten bellen huis aan huis en laten zich ten slotte zien in de zogenaamde Slotkick. Voor het derde jaar speelt Kladderadatsch op verzoek van Amnesty Nijmegen de sterren van de hemel. Als je om 14 uur op zaterdag 17 maart in de binnenstad bent, kun je meegenieten.

Collecteweek

We gaan er uiteraard vanuit dat er ook dit jaar gul gegeven wordt. Mocht je mee willen helpen om te collecteren, aarzel niet en mail met de coördinator Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel (063482114).

Niks Te Verbergen Festival

Op 21 maart is het referendum over de Sleepwet, een wet die de inlichtingendiensten meer bevoegdheden geeft. Wilt u meer weten over de inhoud van deze wet? Vraagt u zich af wat u eigenlijk te verbergen hebt? Bent u benieuwd naar de argumenten van voor- en tegenstanders van de wet? Kom dan op zaterdag 17 maart naar het Niks Te Verbergen Festival in de Brebl in het Honigcomplex in Nijmegen!

Sleepwet

Amnesty heeft grote zorgen over de Sleepwet, omdat die onnodig onze privacy en vrije meningsuiting bedreigt. Ook kunnen onze gegevens in verkeerde handen terechtkomen. Amnesty wil een wet die onze veiligheid én onze mensenrechten beschermt. Kom naar de Amnestystand en laat u zich overtuigen waarom Amnesty zegt: 'De Sleepwet is een bedreiging voor de mensenrechten'.

Brebl in het Honigcomplex aan de Waalbandijk 14E, 6541 Nijmegen
Niks Te Verbergen Festival: 14 uur - late uurtjes
Informatiemarkt: 14 - 20 uur

Mensenrechtendialoog
Mensenrechten in Nederland lijken zo goed geregeld, maar ook hier gaat het vaak mis. Onze privacy staat onder druk, discriminatie komt regelmatig voor en we weten ons niet altijd raad met vluchtelingen die ons land binnenkomen. Hoog tijd om het belang van mensenrechten onder de loep te nemen.

MensenrechtendialoogOp 25 april organiseert Amnesty Nijmegen een Mensenrechtendialoog over discriminatie en racisme. In een kleine groep (van maximaal 12 deelnemers) gaan we met elkaar in dialoog. Discrimineren we allemaal? Is een wereld zonder racisme mogelijk? We wegen onze meningen en helpen elkaar aan een frisse, vernieuwde kijk.

Heeft u interesse? Meld je dan tijdig aan bij Ben Loth (0634821144, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) want vol = vol!

25 april: Huis van Compassie, Groenestraat 170, 20-22 uur.

Mensenrechtenverdediger Dinah te gast in Nijmegen

Nijmegen biedt bedreigde mensenrechtenverdedigers tijdelijk opvang in het kader van het project Shelter City Nijmegen. Amnesty Nijmegen is een van de partners, tesamen met de gemeente en de universiteit. Dinah uit Kenia is de zevende mensenrechtenverdediger die tijdelijk een plek in Nijmegen zal krijgen. Zij komt medio maart en zal blijven tot medio juni.

Dinah werkt in de krottenwijken van Nairobi waar zij jonge vrouwen helpt op te komen voor hun rechten op het gebied van gezondheid (hiv/aid, vroege zwangerschappen) en empowerment.

Krottenwijk
Het werkterrein van Dinah

Daarnaast is ze betrokken bij het People's Parliament, een tegenhanger van het corrupte parlement in Kenia. Tijdens de laatste frauduleuze verkiezingen is er door politieagenten geschoten op vreedzame demonstranten. Dinah en andere leden van het People's Parliament zijn geïntimideerd, mishandeld en in de gevangenis gegooid.

Wij zoeken voor Dinah ook mensenrechtenbuddies die onze gast kunnen begeleiden tijdens haar verblijf in Nijmegen. Buddies spelen een belangrijke rol in het zorgen voor een prettig en veilig verblijf in Nijmegen. Klik hier voor meer informatie. Geïnteresseerd? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., coödinator van Shelter City.

Vooraankondiging:
50 Jaar Amnesty Nederland - 45 Jaar Amnesty Nijmegen

Amnesty Nederland viert dit jaar haar 50-jarig bestaan, terwijl Amnesty Nijmegen, een van de 250 lokale Amnestygroepen en een van de grootste van het land, dit jaar ook al 45 jaar actief is. In Nijmegen vieren we beide jubilea met een bijeenkomst waarbij we ook enkele Nijmeegse mensenrechtenorganisaties -waarmee we regelmatig samenwerk(t)en- uitnodigen.

Jubilea

Op woensdagavond 11 april hebben we een gevarieerd programma in bibliotheek De Mariënburg, bestaande uit verschillende onderdelen zoals een lezing door Eduard Nazarski, directeur van Amnesty Nederland, een muzikaal optreden van de Syrische zangeres Shaza Hayek en een culturele mensenrechtenmarkt met stands, een fotoactie, handtekeningacties, ‘levende boeken’, videospotjes, een tentoonstelling en lekkere hapjes.

In het volgende Ezine brengen we een Special uit, geheel gewijd aan het jubileumfeest en alle activiteiten op 11 april.
Save the date!

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.

Dubbel Facebook

facebook-eigenlogo

facebook vrouwengroepamnestynijmegen

Amnesty International Nijmegen draagt d.m.v. (eigen) acties haar steentje bij aan de bewustwording en de naleving van de mensenrechten.