Ezine 58

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Doe mee met onze mensenrechtenacties
In maart heeft Amnesty Nijmegen diverse mensenrechtenacties op stapel staan. Op 7 maart, aan de vooravond van Internationale Vrouwendag, vraagt onze Vrouwengroep aandacht voor de rol van vrouwen bij de krijgsmacht en wat Nederland doet aan de bescherming van vrouwen in conflictgebieden. Drie dagen later, op 10 maart, begint de jaarlijkse collecteweek en die sluiten we een week later wederom weer af met een Slotkick met medewerking van de wereldband Kladderadatsch. Op 13 maart tonen we in Lux een komische roadmovie over -je raadt het vast nooit- lepra. Tot slot vragen we aandacht voor onze inzet van de sociale media. We introduceren de WhatsAmnesty en je kunt kennis maken met onze nieuwe Coördinator voor Sociale Media.

7 maart: Internationale Vrouwendag - Vrouwen bij de krijgsmacht
Het nationale jaarthema van Internationale Vrouwendag is Heldinnen. Voor de Vrouwengroep Amnesty Nijmegen zijn de echte heldinnen de vrouwen die zich inzetten voor vredesopbouw tijdens gewapende conflicten.

Over dit thema hebben de Verenigde Naties Resolutie 1325 aangenomen onder de naam 'Vrouwen, Vrede en Veiligheid'. Aansluitend bij deze resolutie organiseert de Vrouwengroep een thema-avond met twee vrouwelijke gastsprekers van het ministerie van Defensie. Zij gaan in op:

* Rechten van vrouwen in gewapende conflicten.
* De rol van vrouwen bij vredesopbouw.
* Ervaring bij Defensie als vrouw en als vrouwelijke militair.

Daarnaast zullen de dichteres Sydney Lowell, campusdichter Lev Avitan en kunstenares Syl Tuerlings hun medewerking verlenen.

Op die avond voeren we ook actie voor Saudische activisten die zich hebben ingezet tegen het autorijverbod voor vrouwen. Sinds afgelopen zomer is dat rijverbod opgeheven, maar verschillende activisten die zich hiervoor hebben ingezet, zitten gevangen en worden gemarteld. Bij de stand van de Vrouwengroep kun je de petitie ondertekenen.

Datum: 7 maart
Tijd: inloop 19.30 uur, aanvang 20.00 uur
Locatie: Bibliotheek De Mariënburg
Toegang: Gratis

Klik hier voor meer informatie.

13 maart: Filmdebat Yomeddine
Yomeddine is een hartverwarmende, komische roadmovie over de avontuurlijke reis van voormalig leprapatiënt Beshay.

Als zeer jong kind werd Beshay door zijn vader achtergelaten in een leprakolonie, midden in de woestijn van Egypte, om nooit meer terug te keren. Wanneer zijn vrouw plotseling overlijdt, beslist hij om op zoek te gaan naar zijn familie. Samen met het weesjongetje Obama uit een nabijgelegen weeshuis en een ezeltje begint hij aan een avontuurlijke reis door de woestijn. Dit is nog geen makkelijke opgaaf: het ezeltje kan de reis nauwelijks volhouden en Beshay’s uiterlijk schrikt veel mensen af. Toch blijven Beshay en Obama positief: ze helpen elkaar door tegenslagen heen en ontdekken hoe ze met een goede dosis hoop, trots en vertrouwen obstakels kunnen overwinnen.

Na de film kun je met een lepradeskundige in debat over thema's van de film.

Locatie: Lux
Datum: 13 maart
Tijd: 19.30 uur
Toegang: € 10,00, voor studenten: € 7,00.

Dit seizoen komen er nog twee Movies That Matter On Tour-film: 17 april en 8 mei.

17 April: Acusada. De mooie, jonge Dolores is de enige die verdacht wordt van de moord op haar beste vriendin. Haar vrienden proberen alles om haar onschuld te bewijzen, maar als de zaak voorkomt, brengt Dolores zelf hun hele zaak in gevaar.

8 Mei: When the war comes. De Slowaakse Peter komt uit een middenklasse gezin en heeft een goed leven. Toch maakt hij zich zorgen over te toekomst van zijn land, met name de aanwas van immigranten.

Collecteweek 10-16 maart
Collectanten zijn heel belangrijk voor Amnesty International. Want de opbrengst van de jaarlijkse collecte maakt ons werk mede mogelijk. Dat werk doen we onpartijdig en onafhankelijk. Daarom nemen we voor onze onderzoeken en acties geen geld aan van de overheid of van politieke en religieuze groeperingen. Dan kunnen we altijd en overal zeggen wat we willen. Tegen welke autoriteit of machthebber dan ook. Zo bewaken we onze geloofwaardigheid.

Van 10 tot 16 maart hoort en zie je de spotjes weer op radio en tv, de collectanten bellen huis aan huis en laten zich ten slotte zien in de zogenaamde Slotkick. Voor het vierde jaar speelt Kladderadatsch op verzoek van Amnesty Nijmegen de sterren van de hemel. Als je om 13 uur op zaterdag 16 maart in de binnenstad bent, kun je meegenieten.
Vorig jaar bracht Nijmegen bijna 20.000 euro op, dankzij haar bewoners met een ruim hart. Mogen wij ook dit jaar weer op je rekenen?

WhatsAmnesty Nijmegen
Wil je als eerste op de hoogte zijn van de acties en activiteiten van Amnesty in Nijmegen? Meld je dan aan voor WhatsAmnesty, de Amnesty WhatsApp Service.

Zo laten we je weten wanneer wij bij jou in de buurt actievoeren, wanneer we een evenement, filmdebat of een schrijfmarathon organiseren, of wanneer we goed nieuws te melden hebben omdat iemand vrijgekomen is. Je ontvangt maximaal twee berichten per maand.

We maken gebruik van de broadcast list van WhatsApp. Dat betekent dat je alleen onze berichten ziet, en niet die van alle andere mensen in de lijst en de anderen die niet van jou.

Sla 06-82704146 op in je contactenlijst en WhatsApp ‘Amnesty AAN’ om je aan te melden. Afmelden kan elk moment. Het enige wat je hoeft te doen is de woorden ‘Amnesty UIT’ naar hetzelfde nummer te sturen.

Amnesty staat garant voor je privacy. Zie voor meer informatie: https://www.amnesty.nl/whatsamnesty.

Onze Coördinator voor Sociale Media: Merel
Ik ben Merel Van Bommel en als Sociale Mediacoördinator onderhoud ik voor de werkgroep Nijmegen Facebook en Instagram. Die laatste wordt ook gebruikt om live filmpjes te maken tijdens activiteiten.

Hiernaast studeer ik Arts and Culture aan de Radboud Universiteit en heb ik daarvoor Grafisch Ontwerp gestudeerd in Gent, in mijn geboorteland België. Als sinds kinds af aan ben ik erg gepassioneerd wanneer het gaat over onrecht, klein en groot. Ik vind het fijn dat ik nu mijn steentje kan bijdragen door een beetje van mijn tijd aan een organisatie als Amnesty International te geven.

Naast kritisch nadenken over sociale en maatschappelijke problematiek ben ik ook bezig met kunst. Ik wissel zowat alle creatieve hobby's die je kan bedenken af. Momenteel focus ik op het maken van mijn eigen kleren, zo draag ik ook meteen minder bij aan de uitbuiting die bij fast-fashion te kijken komt. Al zal ik volgende maand waarschijnlijk weer met iets anders bezig zijn. Toch is het maken van mixed-mediacollages met de focus op digitaal in combinatie met verf en papier en een duidelijke thematiek, de kunstvorm waarin ik mijzelf het liefst uitdruk.

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.

instagram facebook-eigenlogo whats amnesty nijmegen facebook vrouwengroepamnestynijmegen