Ezine 59

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Doe mee met onze mensenrechtenacties
Deze maand heeft Amnesty Nijmegen weer diverse mensenrechtenacties op stapel staan. Op 9 oktober verzorgen we in Lux een filmdebat over feministische politiek. Twee dagen later, op 11 oktober, presenteren we tijdens de Coming Out Dag onze nieuwe Regenboogdialogen en weer zes dagen later, op 17 oktober, bent u van harte welkom tijdens de thema-avond Moderne Slavernij.

In dit Ezine laten wij u kennismaken met de gastlessen en het lesmateriaal van onze Scholengroep. U kunt ook kennismaken met de mensenrechtenverdediger en milieuactivist William uit Oeganda. Tien andere mensenrechtenverdedigers kondigen wij alvast aan voor de Write for Rights-schrijfmarathon op 7 december.

Tot slot plaatsen we graag een oproep voor een nieuwe penningsmeester.

17 oktober: Thema-avond Moderne Slavernij
Amnesty Nijmegen organiseert op donderdag 17 oktober een thema-avond over moderne slavernij, een term die verwijst naar hedendaagse praktijken die lijken op slavernij, ook al is slavernij wereldwijd afgeschaft en verboden..

Op 17 oktober bieden wij u een gevarieerd programma met een interactieve werkvorm waaraan alle bezoekers kunnen meedoen (neem daarvoor uw smartphone mee!), tonen wij een korte introductiefilm, en enkele interessante gastsprekers:

Hanka vertelt over het haar werk voor FairWork, een organisatie die moderne slavernij bestrijdt en voorkomt in Nederland en opkomt voor de belangen van de slachtoffers.

Stijn Deklerck
van Amnesty Nederland gaat in op dwangarbeid in China. Officieel is het aloude 'Heropvoeding door arbeid' afgeschaft, maar met name in de provincie Xinjiang wordt naar schatting een miljoen leden van de etnische minderheidsgroep Oeigoeren vastgehouden zonder enige vorm van proces.

Qader Shafiq van Bureau Wijland spreekt een overweging uit over het consumptiegedrag als een van de voornaamste grondoorzaken van moderne slavernij en over onze verantwoordelijkheid om deze mensenrechtenschending te voorkomen.

Datum: 17 oktober
Tijd: inloop 19.30 uur, aanvang 20.00 uur
Locatie: Bibliotheek De Mariënburg
Toegang: Gratis
Klik hier voor meer informatie.

9 oktober: Filmdebat The Feminister
The Feminister volgt Margot Wallström vier jaar lang. Vanaf de eerste dag van haar termijn als Zweedse minister van Buitenlandse Zaken, wordt getoond hoe deze strijdlustige vrouw haar plek moet veroveren op het wereldtoneel. In een wereld die nog grotendeels geregeerd wordt door mannen, probeert zij tij te keren door ‘feministisch buitenlandbeleid’ te voeren. Waar ze kan, zet ze vrouwenrechten op de agenda. Hiermee oogst ze veel lof voor haar politieke ideeën, maar krijgt even zoveel weerstand te verduren.

Onze gastsprekers Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid voor Groen Links, en Åsa Ekvall, Zweedse en expert op het gebied van feminisme, gaan ook dieper in op de Nederlandse context. Heeft Nederland ook aandacht voor emancipatie en feministisch beleid? Waarom heeft Nederland nog nooit een minister-president als vrouw gehad? Waarom zijn bijna alle partijleiders een man? En zou de Tweede Kamer niet een gelijke vertegenwoordiger van man en vrouw moeten hebben (nu is die verhouding 2:1).

Locatie: Lux
Datum: 9 oktober
Tijd: 19.30 uur
Toegang: € 10,00, voor studenten: € 7,00.

Dit seizoen komen er nog zeven Movies That Matter On Tour-film. Van de eerste drie zijn de titels en datums bekend:
13 november: Crime + Punishment
11 december: The Miseducation of Cameron Post
8 januari: Ghost Fleet

Mensenrechtenverdediger William
Tot half december is William uit Oeganda op uitnodiging van Shelter City Nijmegen, partner van Amnesty Nijmegen, te gast in Nijmegen. William is de oprichter van Friends of Zoka, vernoemd naar Zoka Forest. Dit tropisch regenwoud wordt aan alle kanten bedreigd door illegale houtkap, het verlies van bio-diversiteit en door de klimaatverandering. Delen van het bos worden regelmatig gekapt om er suikerrietplantages van te kunnen maken. Omwille van zijn inzet wordt hij regelmatig bedreigd.

De Scholengroep van Amnesty Nijmegen heeft ter ere van het werk van William een nieuwe versie geschreven van het lespakket Wie verdedigt de mensenrechtenverdedigers. William spreekt graag op scholen en bij openbare gelegenheden over het tropisch regenwoud (Zoka Forest) dat hij helpt te beschermen.

Voor een gastles, wil je William uitnodigen als spreker of wil je zijn 'mensenrechtenbuddy' zijn, stuur dan een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en dan zullen wij daarbij bemiddelen.

Regenboog- en duurzaamheidsdialogen

REGENBOOGDIALOOG
Amnesty Nijmegen is er uiteraard bij, want het gaat over mensenrechten: De Coming Out Dag, waarop ieder die nog achter de kastdeuren zit, uitgenodigd wordt om in de wereld te komen zonder angst voor discriminatie - en de dag waarop de kracht en verworvenheid van de Regenboog-community gevierd wordt.

Eén van de onderdelen is de Regenboogdialoog in het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis, die ontwikkeld is door Amnesty Nijmegen in samenwerking met COC Regio Nijmegen. We zijn er trots op dat we deze variant van de mensenrechtendialogen ten doop mogen houden ter gelegenheid van de Coming Out Dag 2019.

Klik hier voor meer informatie.

DUURZAAMHEIDSDIALOOG
In het land worden sinds 2017 overal Mensenrechtendialogen gevoerd over thema's die zich uitdrukkelijk voordoen: Discriminatie en racisme, Vluchtelingen en Migranten, Veiligheid en Privacy. Maar een thema die steeds pregnanter in onze wereld speelt is Duurzaamheid.

De milieu- en klimaatproblematiek raakt tal van mensenrechten. De Duurzaamheidsdialoog wordt nu ontwikkeld parallel aan een lessenserie onder de titel "Hoe schoon zijn je kleren?" Het gaat om de combinatie van de thema's moderne slavernij, duurzaamheid en mensenrechten. We kiezen voor de ingang 'Kleren'. Ieder heeft ermee te maken, heeft er een mening over en en kan met een eigen keuze het verschil maken.
De dialoog heeft een flitsende start gemaakt op Di-vers en ACT, de duurzaamheidsfestivals in Nijmegen en Rotterdam. Binnenkort gaan we in gesprek op de Hogeschool in Breda en wordt er op het hoofdkantoor gekeken naar een landelijk aanbod.

Gastlessen en lesmateriaal van de Scholengroep
De Scholengroep geeft al meer dan 45 jaar gastlessen op basisscholen, alle typen van het voortgezet onderwijs (vmbo/havo/vwo) en beroepsonderwijs (ROC). De groep maakt gebruik van materialen van Amnesty Nederland , maar maakt ook diverse eigen leermiddelen die in eigen beheer zijn uitgegeven.

Tijdens de Thema-avond Moderne Slavernij presenteert de Scholengroep het lespakket 'Hoe schoon zijn jouw kleren?' over moderne slavernij, duurzaamheid en mensenrechten. Recentelijk heeft de groep ook het pakket 'Wie verdedigt de mensenrechtenverdedigers?' ontwikkeld waarin de huidige mensenrechtenverdediger Wiliam uit Oeganda centraal staat. En afgelopen schooljaar heeft de groep het pakket 'Muziek en mensenrechten' ontwikkeld over wat muziek en mensenrechten met elkaar te maken hebben, ondermeer opgehangen aan de song 'Angst' van de Nederlandse rapper Fresku.

Onze lesmaterialen zijn gratis te downloaden. Voor een gastles met dit materiaal kunt u Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons opnemen.

Penningmeester gezocht
Door ziekte van de huidige zoeken wij een nieuwe penningmeester. Wat vragen wij?

• Bijhouden van onze bankrekening, gemandeerd door Amnesty Nederland.
  • Doen en ontvangen van betalingen aan de hand van declaratieformulieren.
  • Bewaken van de plannen van het bestuur aan de hand van een begroting.
  • Maken van het financieel jaarverslag en dat verantwoorden naar de werkgroep en naar het landelijke secretariaat van Amnesty Nederland.
  • Deelname aan de maandelijkse vergadering op de tweede dinsdag van de maand (behalve in juli en augustus).
  • Meehelpen in het bedenken en uitvoeren van acties.

Lijkt het je leuk om onze werkgroep te komen versterken of wil je eerst meer weten? Neem dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op. U zult worden ingewerkt door de huidige penningmeester.

Vooraankondiging: Write for Rights
Op 8 december j.l. voerden we tijdens de Write For Rights in Nijmegen actie voor 8 vrouwelijke mensenrechtenactivisten van over de hele wereld. Er kwamen zo'n 400 mensen op onze Schrijfmarathon af. Tezamen schreven ze maar liefst 1693 brieven en ansichtkaarten. En vaak met succes.

Al jaren voert Pavitri Manjhi uit India actie tegen twee bedrijven. Die kopen onder valse voorwendselen en met dwang grond op om er energiecentrales te bouwen. Zoals velen raakte ook Pavitri’s familie zo land kwijt. Samen met anderen richtte Pavitri een organisatie op die mensen helpt de bedrijven aan te klagen. Ze ontvangt veel bedreigingen, maar haar campagne was succesvol. De politie heeft Pavitri bescherming aangeboden. Ze wordt nu veel minder lastiggevallen. Ze schreef Amnesty: "De massa’s brieven zorgen ervoor dat we gemotiveerd blijven. Ze geven ons het gevoel dat er niet alleen hier aandacht is voor onze problemen. De wereldwijde steun is bemoedigend."

Op zaterdag 7 december gaan we schrijven voor de 10 mensenrechtenactivisten die u hierboven ziet en die onze steun nodig hebben. Zet de deze datum in uw agenda! In het volgende Ezine eind november krijgt u meer informatie.

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.

instagram facebook-eigenlogo whats amnesty nijmegen vrouwenrechtengroep facebook