Ezine 61

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Doe mee met onze mensenrechtenacties
Maart is traditioneel de maand van de jaarlijkse collecteweek van Amnesty en de maand waarin tijdens Internationale Vrouwendag elk jaar onze Vrouwenrechtengroep speciale aandacht vraagt voor de mensenrechten van vrouwen. Maar er is die maand meer te zien, te horen en te doen. Zo is er een bijzondere filmdebat, een voorvertoning van de Marokkaanse Oscarinzending en een bijzondere theatervoorstelling met de titel Jihad van Liefde.

5 maart: Internationale Vrouwendag - Vier Je Vrijheid
In een ideale wereld is er gelijkheid tussen mannen en vrouwen, een basis voor een vreedzame, welvarende en duurzame wereld. In een ideale wereld krijgen vrouwen evenveel kansen om mee te beslissen binnen de politiek, economie en het openbare leven. En in een ideale wereld is geweld tegen meisjes en vrouwen zoals mensenhandel en seksuele uitbuiting gestopt. Maar de wereld is niet ideaal. Mensenrechten voor vrouwen zijn niet vanzelfsprekend. Daarom vragen we elk jaar op 8 maart aandacht voor Internationale Vrouwendag.

In 2020 staat het thema vrijheid centraal. Al jarenlang strijden vrouwen voor zelfbeschikking, individuele rechten en vrijheid.

De Vrouwenrechtengroep van Amnesty Nijmegen sluit zich daar bij aan met de thema-avond 'Vier je vrijheid', niet op 8 maart, maar op 5 maart in bibliotheek De Mariënburg.

We spreken die avond met Liesbeth van der Hoogte (Conflict-to-Change), Julia Iván (voormalig directeur Amnesty Hongarije/medewerker mensenrechtenbeleid Amnesty Nederland), Graciela Tiburcio Loayza, (voorzitter van Amnesty Peru, via Skype), en Husna Jalal (Afghanistan, via een videoboodschap).

Liesbeth, Julia, Graciela en Husna gaan vanuit hun eigen deskundigheid in op de vraag: hoe is het gesteld met de vrijheid van vrouwen?

Het publiek krijgt eveneens de mogelijkheid om aan te geven wat vrijheid voor henzelf betekent (Hoe? Klik hier.)

Deze gesprekken worden afgewisseld met muziek van zangeres, songwriter, actrice, presentatrice, dichteres en docent aan de RTL Telekids Musicalschool Kizzy. Onlangs droeg ze tijdens de Joke Smitprijs haar gedicht ‘Supervrouwen’ voor, voor Koningin Máxima, trad ze op bij de Women’s March, en presenteerde ze het 100 Jaar Vrouwenkiesrecht-evenement in de Tweede Kamer.

Kortom: een boeiende avond waarin mensenrechten van vrouwen centraal staan.

Locatie: Bibliotheek De Mariënburg
Datum: Donderdag 5 maart
Inloop: vanaf 19.30 uur
Aanvang: 20.00 uur
Toegang: gratis

Klik hier voor meer informatie.

11 maart: Filmdebat Adam

De zwangere, ongetrouwde Samia is op zoek naar een dak boven haar hoofd en klopt aan bij Abla, weduwe en alleenstaande moeder van de 8-jarige Warda. In eerste instantie blijft de deur voor Abla gesloten, en hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in haar huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden.

Op subtiele wijze brengt de Marokkaanse debuterende regisseuse Maryam Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen als ongehuwde zwangere vrouwen en adoptie in de Arabische wereld op overtuigende wijze aan de kaak stelt.  'Adam' was de Marokkaanse Oscarinzending voor 2020 en tijdens het filmdebat als een voorvertoming te zien..

Locatie: Lux
Datum: 11 maart
Tijd: 19.30 uur
Toegang: € 10,00, voor studenten: € 7,00.

Dit seizoen komen er nog twee Movies That Matter On Tour-film:

8 april: Sidik en de panter
13 mei: Allen tegen Allen

20 maart: Jihad van Liefde
Jihad van Liefde vertelt het aangrijpende verhaal van Mohamed El Bachiri, een metrochauffeur uit het Belgische Molenbeek die zijn grote liefde en moeder van zijn drie kinderen verloor bij de terreuraanslag in de Brusselse metro op 22 maart 2016. Als Marokkaan en moslim was hij in de ogen van sommigen een potentiële dader.

Jihad van Liefde is een rauwe, muzikale en inspirerende voorstelling, gebaseerd op het gelijknamige boek waarin David Van Reybrouck het verhaal van Mohamed optekende. Acteur Mohammed Azaay kruipt in de huid van deze gewone man, die haat bestrijdt met liefde en menselijk blijft terwijl hem iets onmenselijks is aangedaan.

Deze bijzondere voorstelling is op 20 maart in De Lindenberg te bezoeken. Klik hier voor meer informatie en boekingen.

Nagesprek
Bij deze voorstelling vindt een nagesprek plaats in de zaal, in samenwerking met Amnesty Nijmegen. Tijdens het nagesprek ga je als bezoeker met elkaar in dialoog over de thema’s uit de voorstelling onder leiding van gespreksleider Ben Loth. Het nagesprek duurt maximaal 30 minuten.

Locatie: De Lindenberg
Datum: 20 maart
Tijd: 20.30 uur
Toegang: € 17,50 / Met pas van bibliotheek: € 15,50

Collecteweek 9-14 maart
Ieder jaar collecteren duizenden vrijwilligers voor Amnesty International. Met de collecteopbrengst komen we wereldwijd in actie voor slachtoffers van onderdrukking, geweld en discriminatie en voor mensen die ten onrechte gevangenzitten. Geef gul!

In Nijmegen gaan er zo'n 200 collectanten voor Amnesty op pad. Ze bellen bij u aan of u komt hen op straat tegen. De collecteweek sluiten we op zaterdag 14 maart feestelijk af met straatband Kladderadatsch die vanaf 14 uur in het centrum van Nijmegen te zien en vooral te horen zal zijn.

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.