Ezine 63

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Doe mee met onze (online) mensenrechtenacties
December is voor Amnesty de belangrijkste maand van het jaar. Op 10 december is het de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens en we vragen daar aandacht voor met onze Write for Rights (voorheen: Schrijfmarathon).  Door de corona dit jaar geen fysieke bijeenkomst, maar een online evenement. Je kunt thuis schrijven, maar daarnaast bieden we op donderdagavond 10 december een livestream (18-22 uur) aan met een prachtig en divers online programma, geopend door burgemeester Bruls.
De dag daarvoor, op woensdag 9 december,  vragen we ook aandacht voor het Movies that Matter-filmdebat Mai Khoi & The Dissidents. Mai is een popdiva uit Vietnam die haar muziek gebruikt om tegen de misstanden in haar land in het geweer te komen.
We blikken nog even terug op de online-campagne Nijmegen for Yulia en we plaatsen tot slot een herhaalde oproep voor een collectecoördinator in Berg en Dal.

10 december: Write For Rights Livestream

Dit jaar is er vanwege corona helaas geen fysieke Write for Rights in Nijmegen. Als alternatief organiseren Amnesty Nijmegen en het campagneteam #NijmegenForYulia op 10 december tussen 18.00-22.00 uur een online Write for Rights-programma, waarbij we samen brieven schrijven tegen onrecht!

Tijdens het schrijven kun je onder meer luisteren naar Eva Eikhout (host), Burgemeester Bruls, Sandra Pham (spoken word artist), voormalige Nijmegenaar van het Jaar Rhea Elise Khoeblal (muziek), Theatergroep GRAS, Wout Waanders (stadsdichter), de verschillende Amnestygroepen en een panelgesprek met Wouter Christiaens (Pride Photo Nijmegen), Sander Ederveen (Roze Woensdag), Suus te Braak (Dare to Decolonize) en Cees de Beer (nachtburgemeester).  Een boeiend programma met genoeg tijd en ruimte om brieven te schrijven voor mensenrechtenverdedigers wereldwijd.

Schrijf je mee? Een thuisschrijfpakket kun je bestellen via https://www.amnesty.nl/write-for-rights/schrijfpakket
Vanaf 10 december kun je tot 21 december je brieven inleveren bij een van de Amnesty-brievenbussen in de stad, zoals het Stadhuis en de Openbare Bibliotheek Mariënburg. Je hoeft geen postzegels te plakken, wij doen de brieven gebundeld op de post.

Wil je meedoen met de livestream, meld je dan aan via: https://bit.ly/nijmegenw4r .
Hou ook ons Facebook event in de gaten voor de laatste updates: https://www.facebook.com/events/399509184748283.

Voor wie schrijven we?

We schrijven voor journalist Khaled uit Algerije, mensenrechtenactivist Germain uit Burundi, LHBTI-activisten Melike en Özgür uit Turkije, de Chileense student Gustavo, milieuactivist Jani uit Colombia, satiricus Paing Phyo Min uit Myanmar, onderzoeker Idris Kahttak uit Pakistan, vrouwenrechtenactiviste Nassima al-Sada uit Saudi-Arabië, Popi en Bongeka uit Zuid-Afrika die vermoord zijn en drie tieners uit Libië die dreigen levenslang te krijgen.

Klik hier voor meer informatie over hun achtergronden.

Write for Rights in English
De Studentengroep Amnesty Nijmegen organiseert een Engelstalige livestream op 16 december tussen 18.00 en 00.00 uur met een eigen gevarieerd programma. U kunt een Engelstalige schrijfpakket (writing kit) bestellen bij Amnesty Nederland of de Engelstalige brieven als pdf downloaden.

Klik hier voor het bestellen van de Writing Kit.
Download hier de Engelstalige voorbeeldbrieven.
Klik hier voor de livestream op 16 december.

9 december: Filmdebat Mai Khoi & The Dissidents
Mai Khoi is een van Vietnams grootste popsterren – en dan begint ze zich uit te spreken. Terwijl de autoriteiten proberen haar tot zwijgen te brengen, maakt haar activisme haar wereldwijd bekend. Tijdens de opnames van haar politieke album Dissent, voelt ze dat ze niet meer veilig is in Vietnam.

Als dochter van een muziekleraar is Mai Khoi’s leven al van kinds af aan gevuld met muziek. Ze werd een superster met haar doorbraaknummer ‘Vietnam’, over de schoonheid van haar moederland. Maar meer en meer begint Mai Khoi haar sterrenstatus te gebruiken om zich uit te spreken over tal van sociale onderwerpen, zoals vrouwenrechten, lgbt-rechten en vrijheid van meningsuiting. De politie begint invallen te doen bij haar concerten, en al snel verbiedt de overheid haar optredens.

Regisseur Joe Piscatella volgt Mai Khoi tijdens de opnames van haar album Dissent dat, zoals ze zelf zegt, ‘de regering kwaad zal maken’. Terwijl haar politieke activisme haar internationale bekendheid vergroot, maakt ze plannen om het land te ontvluchten voordat het album wordt uitgebracht.

Datum: 9 december
Tijd: 19.30 u.
Locatie: Lux
Toegang: € 10,-, studenten: € 7,-

LET OP: Door de corona-anderhalvemeter-maatregel is het aantal tickets beperkt, dus wees er op tijd bij!

#NijmegenForYulia
Afgelopen jaar heeft Amnesty in vijf steden in Nederland, waaronder Nijmegen, campagne gevoerd voor de Russische lhbtqi-activiste Yulia Tsvetkova met als doel zoveel mogelijk handtekeningen op te halen om Yulia’s situatie te verbeteren, en om een nieuw jongerennetwerk op te zetten in elke stad.

Nu, bijna een jaar later, kijken we terug op een bijzonder jaar waarin veel gevraagd is van onze flexibiliteit en creativiteit. En met resultaat! Op 22 oktober overhandigden Amnesty-activisten 33.979 handtekeningen aan de Russische ambassade in Den Haag.

Op 10 december werkt het campagneteam samen met Amnesty Nijmegen om de Write for Rights ook dit jaar tot een groot succes te maken. Ben je benieuwd naar de campagne die we in 2021 gaan organiseren? Kom dan naar het webinar op zaterdagochtend 23 januari 2021. Je kunt je aanmelden via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Herhaalde oproep: Collectecoördinator gezocht voor Berg en Dal

In Nijmegen hebben we zes collectecoördinatoren (Oost, Midden, West, Zuid, Berg en Dal en Oosterhout), tientallen wijkhoofden en zo'n 170 collectanten. Voor één gebied zoeken we een collectecoördinator: Berg en Dal.

Als coördinator ben je verantwoordelijk voor de collecte in jouw collectegebied. Je krijgt hiervoor toegang tot onze online collecte-community. Enige handigheid met computers is hiervoor wel wenselijk. Jouw taken zijn:.

• Aanspreekpunt voor de collectanten in jouw collectegebied.
  • Werkverdeling van de wijkhoofden.
  • Planning en looproutes van de collectanten.
  • Het bestellen van alle benodigde materialen.
  • Het uitdelen van collectebussen en andere benodigdheden.
  • Het innemen van de collectebussen.
  • Het tellen van de opbrengst per collectant.
  • Het storten van de totale opbrengst bij de bank.
  • Het verzorgen van de bijbehorende administratie.

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.