Ezine Special

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Feest: 50 jaar Amnesty Nederland en 45 jaar Amnesty Nijmegen

Er valt eigenlijk niets te vieren, als we zien wat er allemaal in de wereld misgaat. Mensenrechtenschendingen zijn aan de orde van de dag. Toch staan we stil bij twee jubilea van Amnesty en jij bent van harte uitgenodigd om dat met ons te vieren.

Op woensdag 11 april vieren we in Nijmegen het 50-jarig bestaan van Amnesty Nederland én het 45-jarig bestaan van Amnesty Nijmegen. We vieren dat met een gevarieerd programma: een mensenrechtenmarkt, korte interviews, lekkere hapjes, een lezing en schitterende muziek!

Mensenrechtenmarkt

Hoe is het met de mensenrechten in Nijmegen en wereldwijd gesteld? Dat antwoord kun je krijgen bij meer dan tien verschillende stands van Nijmeegse mensenrechtenorganisaties en tijdens de korte interviews die onze voormalige nachtburgemeester Doro Krol met enkele mensenrechtenorganisaties zal houden.

Deelnemers aan de markt zijn: Amnesty Nijmegen, Boekhandel De Feeks, Books 4 Life, COC Nijmegen, Dito!, Huis van Compassie Nijmegen, Ieder 1 Gelijk, Nijmegen Stad van Compassie, Raad voor Levensbeschouwing en Religie Nijmegen, Shelter City Nijmegen en Stichting GAST.

De mensenrechtenmarkt wordt aangevuld met een handtekeningenactie, een foto-actie, videospotjes, 'levende boeken' en lekkere hapjes.

De 'levende boeken' zijn Dinah (mensenrechtenverdediger uit Kenia), Mohammed (uitgeproduceerde asielzoeker uit Irak) en een COC-activist.

Lezing door Eduard Nazarski
Eduard Nazarski, al jaren de directeur en het boegbeeld van Amnesty Nederland, zal in een lezing ingaan op de geschiedenis van de mensenrechten en van Amnesty onder de titel '50 Jaar Onrecht'.

Eduard NazarskiEduard Nazarski (1953) is sinds begin 2006 directeur van Amnesty International Nederland. Eerder was hij werkzaam bij het Landelijk Steunpunt Vrijwilligerswerk en was hij zestien jaar actief bij Vluchtelingenwerk Nederland, waarvan de laatste zes jaar als directeur.

Nazarski is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het Landelijk Secretariaat van Amnesty Nederland. Hij heeft de dagelijkse leiding over de organisatie en vertegenwoordigt de vereniging extern.

Eind 2017 schreef hij nog dat mensenrechten er met Rutte III bekaaid vanaf komen te lijken. Uit zijn interview met de website Joop: "Nederland heeft volgend jaar een zetel in de VeiligheidsRaad. Wat gaan we daarmee doen?
Een ander punt. In meer dan 100 landen is de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van vereniging en van demonstratie ernstig onderdrukt. Schendingen van mensenrechten zijn er bij de vleet. Poetin, Erdogan en anderen trekken meer en meer hun eigen plan. Wat wordt de opstelling van Nederland?"

Muziek van Shaza Hayek

In haar eigen land was ze een beroemdheid. Nijmegen kent haar van haar optreden tijdens de Music Meeting in 2016. Nederland kent haar van haar optreden in het tv-programma Vrije Geluiden van de VPRO. We hebben het over de fantastische Syrische zangeres Shaza Hayek.

Zangeres Shaza Hayek vermengt stijlen moeiteloos. Ze treedt regelmatig op in Europa en in Arabische landen, en studeerde Oosterse Klassieke Zang aan het conservatorium van Damascus. Op 11 april zingt ze in het Nederlands en het Arabisch en laat ze horen hoe al deze invloeden versmelten in een nieuwe stijl, die de grenzen tussen windstreken en genres vervaagt. Hier alvast een voorproefje!

Locatie: Openbare Bibliotheek De Mariënburg, Mariënburg 29 in Nijmegen
: 11 april
Inloop
: vanaf 19.00 uur
Aanvang
: 19.30 uur
Toegang
: gratis

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.

12 bijzondere momenten uit de geschiedenis van Amnesty Nijmegen

Dubbel Facebook

facebook-eigenlogo

facebook vrouwengroepamnestynijmegen

Amnesty International Nijmegen draagt d.m.v. (eigen) acties haar steentje bij aan de bewustwording en de naleving van de mensenrechten.