Mensenrechten Meet Up

"Hoe staat Nederland ervoor op het gebied van mensenrechten?"
Dat was de centrale vraag van de Mensenrechten Meet Up #2 in Nijmegen.

We hebben onze mensenrechtenbril opgezet en we zijn samen met Amnesty-directeur Eduard Nazarski op reis gegaan door Nederland. Onderweg kwamen we langs onhutsende feiten, inspirerende projecten en hoopgevende mensen op het gebied van mensenrechten. De Mensenrechten Meet Up vormde de aftrap van een serie bijeenkomsten door het hele land, te beginnen in Nijmegen op 21 november.

MeetUpNijmegen 08 750

In een volle bak met zo'n 130 bezoekers presenteerde Eduard Nazarski in Lux de stand van het land op het gebied van vluchtelingen en discriminatie. Dat deden we in een afwisselend programma met presentaties, interviews en muziek. Presentatrice was Jennifer Muntslag.

MeetUpNijmegen 13 750

Sprekers waren:

● Support your local Qader Shafiq van het Shelter City programma in Nijmegen, legde uit wat het project Shetler City inhield:  drie maanden lang internationale mensenrechtenverdedigers tijdelijke opvang geven, hen een training geven waarmee ze hun netwerk kunnen versterkenen hen leren om hun fysieke en digitale veiligheid te vergroten.

MeetUpNijmegen 15 750

Worth fighting for met Jair Schalkwijk van Controle Alt Delete praatten we over etnisch profileren in Nederland, met een speciale aandacht voor de rol van politieagenten. Verbijsterend was te horen dat in hun opleiding politieagenten in spe niets leren over de valkuilen van etrnisch profileren.

MeetUpNijmegen 19 750

● Femke Kaulingfreks, expert discriminatie van de Universiteit Utrecht, gaf een presentatie over morele paniek, (on)gelijkheid en de rechtstaat en de wijze waarop mensen met een migratieachtergrond door de overheid stelselmatig worden bejegend.

MeetUpNijmegen 20 750

● A story with a happy end: in gesprek met Masoud Rahaee van Stichting ElanArt. Zelf ontvluchtte hij Iran. Zijn kennis en ervaringen zette hij in om bewoners van asielzoekerscentra te activeren met kunstzinnige creatieve projecten en hen beter te betrekken bij de Nederlandse samenleving.

MeetUpNijmegen 25a 750

Support your localHélène van der Sijp, contactpersoon van de Amnesty Vrouwengroep Nijmegen, werd geïnterviewd over waarom de mensenrechten van vrouwen zo belangrijk zijn, met aandacht voor de verschillende acties uit het verleden (zoals vrouwenbesnijdenis en kindhuwelijken) en de komende actie rondom Internationale Vrouwendag 2017 over de positie en rol van vrouwen in conflictgebieden (slachtoffers, daders en degenen die kunnen bijdragen aan oplossingen).

MeetUpNijmegen 27 750

● Vooraf en halverwege het programma was de zaal voor saz-speler en zanger Mohadin Molly.

MeetUpNijmegen 22 750

Al met al een prima avond met een grote waardering van het publiek!

MeetUpNijmegen 09 750

.

Dubbel Facebook

facebook-eigenlogo

facebook vrouwengroepamnestynijmegen

Amnesty International Nijmegen draagt d.m.v. (eigen) acties haar steentje bij aan de bewustwording en de naleving van de mensenrechten.