Qleurig 2017

qleurig02

Onthoud de naam want vanaf nu wordt het hopelijk een traditie: het Qleurigfeest in de bieb, elk jaar in de oktober-geschiedenismaand, en wel rond 11 oktober,de Coming Outdag.

Amnesty Nijmegen was erbij ! Op deze kleurrijke avond van muziek, gedichten en proza, informatie en uitwisseling, was de focus op diversiteit en geluk (het thema van de geschedenismaand).

Hoe staat het met het geluk van de lhbtiqa-gemeenschap? Even toelichten: lhbtiqa staat voor lesbisch, homo, bi, transgender, intersekse, queer en aseksueel. Hoe breed en kleurrijk wil je het hebben?

Amnesty Nijmegen was erbij met een toespraakje over de positieve en negatieve ontwikkelingen in de wereld, en met een indrukwekkende docu over jongeren die uit
de kast komen in Indonesië, Rusland en Kenia. Hoe gaan ouders om met dit gegeven, waar ze hun kind gelukkig willen zien in een vijandige omgeving?

qleurig01
LHBT-coördinator Ben van Amnesty Nijmegen wordt geïnterviewd over de stand van zaken tav de lhbtiqa-gemeenschap in de wereld

Er werd ook een petitie ondertekend gericht op Japan, waar nog veel discriminatie is en met name transgenders te lijden hebben.
Op woensdag 11 oktober, de Coming Outdag, en op deze Qleurige avond, zetten 351 mensen hun handtekening (!).

qleurig03
Ook shelter city-gast Midhat kwam zijn handtekening zetten bij onze schrijfactie

Heb je ooit gehoord van het lezen van "levende boeken"? Zoals je boeken kunt lezen, mag je een kwartier een mens lenen om iets over zijn of haar leven te lezen, op de bladzijden die zich openen natuurlijk. Zo mochten we een inkijkje nemen in de levens van een transgender- en van homo-mannen in een adoptieproces.

Ach, er was eigenlijk te veel om nu te beschrijven. Als het volgend jaar doorgaat, gaan we dan samen het Qleurboek verder lezen?

qleurig04
De biebassistentes van Qleurig

Dubbel Facebook

facebook-eigenlogo

facebook vrouwengroepamnestynijmegen

Amnesty International Nijmegen draagt d.m.v. (eigen) acties haar steentje bij aan de bewustwording en de naleving van de mensenrechten.