Mensenrechtendialoog over discriminatie en racisme

Op woensdag 28 november vond in Nijmegen weer een mensenrechtendialoog plaats. Ofschoon we maar met een klein cluibje waren was het toch een nuttige bijeenkomst. Hm, "ofschoon"?, "toch"? Kun je in een grotere groep wel een dialoog hebben of wordt het dan toch gauwer een discussie....

Enkele bijzondere bevindingen: hoe onze afkomst en jeugdervaringen onze drijfveren bepalen.

Twee deelnemers hebben door een schoolloopbaan zich kunnen ontwikkelen vanuit een arbeidersmilieu waar doorstuderen niet aan de orde was. Je bent bevoorrecht en tegelijk wordt het leven pendelen. Besef van onrechtvaardige verhoudingen drijft je automatisch om je te verplaatsen in de positie van de underdog. In de Zwarte Pieten discussie kan dan jeugdsentiment rond een groots spel als zijnde geschiedenis achtergelaten worden . De wens om anderen niet te willen kwetsen wordt het motief om Zwarte Piet vaarwel te zeggen.

Een derde persoon komt uit een milieu waar standsverschil met de paplepel werd ingegoten. De vrouw die inwoonde en kookte ,een traditie meegenomen uit "ons" Indië, mocht zelfs met kerst niet mee aan tafel zitten. Die jeugdervaring heeft veel indruk gemaakt en werd een motief voor sociale bewogenheid, die ook actueel is in de discussie rond Zwarte Piet.dialoog racisme cartoon
Een van de deelnemers heeft zijn jeugd op Aruba doorgebracht. Sint en Zwarte Piet , dat was het spelletje van de witte mensen. Zwarte mensen schminkten zich niet. Nu wordt nog steeds het oude spel gespeeld, niemand neemt aanstoot. Een andere deelnemer merkt op dat in een gekleurde bevolking het probleem niet speelt zoals in Nederland waar een zwarte minderheid een gelijkwaardige plek wil in de witte dominante cultuur.

De man uit Aruba merkte op dat het afzetten tegen de ander wel speelt, dan gaat het om huidskleur van Arubanen en mensen uit Curaçao. Er werd opgemerkt dat ook zwarte mensen onderling discrimineren en zwarten naar witten. Een correctie kwam uit de groep : mensen die de macht hebben en discrimineren hebben veel meer invloed dan omgekeerd !

Een deelnemer nam ons mee naar de platenhoezen van Sinterklaas lp's. Die beeldvorming heeft de oudere generaties in het on- en onderbewuste associaties meegegeven die hun levenslange werking blijven houden.

Tot slot: De man uit Aruba vertelde in stukjes en beetjes zijn verhaal van de komst als jongen van 13 naar Nederland en een levendige schooltijd op een gemengde school in Amsterdam. Zijn scheiding, alcoholisme, draaideur criminaliteit, het straat milieu, de dakloosheid en de spanning die ervaren wordt bij het overleven in een discriminerende wereld vol onaangename verrassingen.

Die 90 minuten overziend , was het een boeiende tocht waarbij gordijntjes opengingen die zonder het te labelen alles met mensenrechten te maken had, met racisme en discriminatie. Meer met accent op het persoonlijke en minder op het politieke, maar dat heb je gauw als je je laat leiden naar wat blijkbaar wacht om geopend te worden.

Verslag: Ben Loth

Instagram/Facebook