Niks Te Verbergen Festival

sleepwetfestival slideshow

Op 21 maart vond het referendum over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, ook wel de Sleepwet geheten, plaats. Amnesty had grote zorgen over de Sleepwet, omdat die onnodig onze privacy en vrije meningsuiting bedreigt. Ook kunnen onze gegevens in verkeerde handen terechtkomen. Amnesty wilde een wet die onze veiligheid én onze mensenrechten beschermt.

Om die reden was Amnesty ook aanwezig op het Niks Te Verbergen Festival in de Brebl in het Honigcomplex in Nijmegen van 17 maart, vertegenwoordigd door leden van Amnesty Nijmegen en de Studentengroep. Het was in Brebl helaas ijzig koud en de informatiemarkt was schaars verlicht, maar desondanks slaagden we er goed in om menig bezoeker te informeren over de drie hoofdpunten van Amnesty om tegen de sleepwet te stemmen.

ntvf standBijzonder was dat een bezoeker, na het aanhoren van het debat, zo graag mensen aan het denken wilde zetten over de met name negatieve gevolgen van de sleepwet voor privacy en vrijheid van meningsuiting dat hij een stapeltje Amnestyflyers mee heeft genomen om te gaan uitdelen bij onder meer bibliotheken.

We zijn ook nog geïnterviewd over de standpunten van Amnesty t.a.v. de sleepwet door een Franse journalist. Frankrijk heeft volgens hem geen idee van het waarom van de Nederlandse ophef over de Wiv. We hebben desgevraagd uitgelegd dat wijzelf ons zorgen maakten over de privacyschending van de onschuldige Nederlander; zorgen maakten over de uitwisseling van gegevens met andere landen en regeringen die het niet zo strikt op de mensenrechten hebben. Wat betekent het dat je seksuele geaardheid bij de grens van een ander land in potentie bekend is? Je gegevens worden ook drie jaar bewaard. Wat als er een regeringswisseling in Nederland komt, die het niet zo nauw neemt met de mensenrechten? Genoeg voer voor onze regering om zich over de Wiv te buigen en deze wet te verbeteren!

Sophie geïnterviewd

Dubbel Facebook

facebook-eigenlogo

facebook vrouwengroepamnestynijmegen

Amnesty International Nijmegen draagt d.m.v. (eigen) acties haar steentje bij aan de bewustwording en de naleving van de mensenrechten.