Schrijfmarathon / Write For Rights 2018

Op 8 december voerden we actie voor vrouwelijke mensenrechtenactivisten van over de hele wereld: Atena Daemi uit Iran, de vermoorde Marielle Franco uit Brazilië, Nonhle Mbuthuma uit Zuid-Afrika, Geraldine Chacón uit Venezuela, Nawal Benaissa uit Marokko, Pavitri Manjhi uit India, Gulzar Duishenova uit Kirgizië en Vitalina Koval uit Oekraïne.

negen mensenrechtenactivistes horizontaal 750

Er kwamen tussen de 350-400 mensen op onze Schrijfmarathon af. Tezamen schreven ze maar liefst 1693 brieven en ansichtkaarten.
We hadden 75 plekken waar geschreven kon worden, maar dat waren er te weinig. Voor volgend jaar gaan we voor 100 plekken waar tegelijk geschreven kan worden.

schrijfmarathon2018 publiek

Onder hen waren diverse meeschrijvende Nijmeegse organisaties (Medewerkers van de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid, Books 4 Life Nijmegen, Bureau Wijland, COC Nijmegen, Christelijke Verenigingen in Nijmegen, Kinder- en JongerenRechtsWinkel Gelderland, Shelter City Nijmegen, Stichting Gast, Nederlandse Unesco Jongerencommissie en Unique Studenten).

De eerste tafel werd bezet door een tiental gemeenteraadsleden, geflankeerd door burgemeester Bruls.

schrijfmarathon2018 burgemeesterbruls

De burgemeester schreef niet alleen mee, hij sprak de aanwezigen ook toe over het belang van de mensenrechten. Ook onze spreekstalmeester Miranda Florussen, gastheer Bert Hogemans (directeur van de bieb) en Bart van Kuijk (manager van Amnesty Nederland) kwamen aan het woord.

schrijfmarathon2018 drietal

Tot slot kwamen ook één schrijver en zes dichters met Nijmeegse roots aan het woord: Thomas Verbogt, Frouke Arns, Lev Avitan, Els de Groen, Rinske Kegel, Victor Vroomkoning en Harry van de Vijfeijke (klik op hun naam voor de column of hun gedicht).
De kunsten kwamen ook naar voren met het Concert voor de Mensenrechten van het Toonkunstkoor Nijmegen en speelde Nijmegenaar van het Jaar 2018 Rhea Elise op de piano.

Zie voor meer onze Fotogalerij.
Zie ook het A1-affiche dat wij speciaal voor deze dag hebben laten drukken (pdf in A3).

Net als vorig jaar is dankzij het aanwezige publiek, alle Amnesty-vrijwilligers en medewerkers van de bibliotheek, de meeschrijvende organisaties, de schrijver en de dichters, het Toonkunstkoor en Nijmegenaar van het Jaar Rhea Elise de Schrijfmarathon / Write For Rights weer een groot succes geworden.

Op zaterdag 7 december 2019 bent u wederom van harte welkom voor de volgende editie van Amnesty's Schrijfmarathon / Write For Rights.

schrijfmarathon2018 dozen

instagram facebook-eigenlogo whats amnesty nijmegen vrouwenrechtengroep facebook