Stuur de Afghanen niet terug

Afghanistan is helemaal niet veilig. Maar onze Europese regeringen kijken weg van de feitelijke situatie en blijven doorgaan met het terugsturen van vluchtelingen naar het land. Om die reden kwamen op 25, 26 en 27 mei Amnesty International, Defence for Children,  Don’t send Afghans back, Kerk in Actie, PAX, Save the Children, Stichting INLIA, Stichting LoS, UNICEF Nederland,  VluchtelingenWerk Nederland in actie om tegen het terugzenden van Afghanen te protesteren.

In Nijmegen voerde Amnesty Nijmegen een handtekeningenactie in de Openbare Bibliotheek De Mariënburg.

Sommige mensen wilden wel in discussie maar tekenden niet, prima natuurlijk, bewustwording zien we ook als deel van de actie. Anderen hadden over de actie gelezen en kwamen wel doelbewust. Twee mensen hadden een Afghaanse huisgenoot, dan komt het verhaal wel heel dichtbij.

Ter sprake kwam ook het bundelen van krachten met bijvoorbeeld politieke partijen om ervoor te waken dat in elk geval in Nijmegen niemand uitgezet zal worden, in Maastricht schijnt dat al te lopen, we proberen nog te achterhalen hoe ze dat daar aangepakt hebben.

We hadden vliegers om aan de kinderen uit te delen, als symbool voor het land van De Vliegeraar, het gelijknamige boek van Khaled Hosseini, hadden we als blikvanger op tafel gezet.

bieb25052018 01

Dubbel Facebook

facebook-eigenlogo

facebook vrouwengroepamnestynijmegen

Amnesty International Nijmegen draagt d.m.v. (eigen) acties haar steentje bij aan de bewustwording en de naleving van de mensenrechten.