De doop van de Regenboogdialoog

regenboogdialoog

Op 11 oktober, tijdens de Coming Out Dag, werd de Regenboogdialoog ten doop gehouden in het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis, als onderdeel van een reeks mensenrechtendialogen. De Regenboogdialoog werd ontwikkeld door Amnesty Nijmegen in samenwerking met enkele COC-afdelingen.

Hoe is het om in Nederland anno 2019 uit de kast te komen? Het lijkt of vooroordelen en discriminatie afnemen, maar voor transpersonen en mensen met een biseksuele geaardheid is het leven niet rooskleurig.
En wat te denken van het feit dat vijf keer zo vaak lhbt-jongeren als hetero-jongeren suicidegedachten hebben, misschien ook omdat het scheldwoord "homo" nog steeds gangbaar op veel scholen is?
Je zult maar worstelen met je geaardheid en leven in een orthodox-christelijk milieu? En wist je dat meer dan de helft van de Nederlanders van Marokkaanse afkomst homoseksualiteit afwijst?

Kortom, er is nog veel te doen. Tijdens de twee Regenboogdialogen op die dag werd opgemerkt dat het voor heteroseksuelen niet vanzelfsprekend is om op een Regenboog-uitnodiging in te gaan. "Het is hun feestje, niet het mijne!" Welke les kunnen we daaruit trekken? Het is de hoogste tijd om wat aan beeldvorming te doen. Welke minderheidsgroep kan zonder samenwerking met de meerderheid die te boven komen? Het is zo belangrijk om met elkaar in dialoog te gaan, want als je niet deel bent van de oplossing, ben je deel van het probleem, toch?

Amnesty Nijmegen gaat door met de Regioboogdialogen. Op een ander moment komen we elkaar zeker weer tegen!

Ben Loth, lhbt-coördinator.

instagram facebook-eigenlogo whats amnesty nijmegen vrouwenrechtengroep facebook