Thema-avond Moderne Slavernij

moderneslavernij 01

Amnesty Nijmegen organiseerde op donderdag 17 oktober een thema-avond over moderne slavernij, een term die verwijst naar hedendaagse praktijken die lijken op slavernij, ook al is slavernij wereldwijd afgeschaft en verboden.

De avond begon met een kahoot, een interactieve werkvorm waarbij iedereen met een smartphone kon meedoen. Met de kahoot kreeg het publiek de kans om te laten zien wat ze al wisten over (moderne) slavernij. Een van de jongsten van de aanwezige won de kahoot. Hij kreeg als prijsje een reep slaafvrije chocolade én het boekje 'Mensenrechten voor dummies'.

moderneslavernij kahoot

Denk bij moderne slavernij aan seksuele uitbuiting, dwangarbeid, schuldarbeid, onvrijwillige huishoudelijke dienstbaarheid en kindsoldaten. En het is niet alleen ver weg. Ook in Nederland leven naar schatting 30.000 mensen in dergelijke slavernij, in de seksindustie, maar meer nog in dwangarbeid bij restaurants, in de land- en tuinbouw en in de schoonmaakbranche.

Hanka Mongard, vertegenwoordigster van FairWork, sprak over deze arbeidsuitbuiting. Ze liet een film zien over een Poolse vrouw, die negen weken 16 tot 19 uur achter elkaar moest werken voor ze een vrije dag had. En na drie weken kreeg ze als loon 90 euro. De mensen die haar met mooie praatjes naar Nederland haalden, betaalden reis, onderdak, eten en ‘opleiding’, en die schulden moest ze eindeloos afbetalen. Ze werd uitgescholden, vernederd en bedreigd: “We weten je te vinden". Deze vrouw ontsnapte met hulp van Fairwork.

moderneslavernij hanka

Na haar was de vloer voor Stijn Deklerck van Amnesty Nederland. Hij ging in op dwangarbeid in China. De 2018 Global Slavery Index schat dat er 3,8 miljoen mensen in China in moderne slavernij leven. Activisten die zich inzetten voor de slachtoffers van arbeidsuitbuiting worden gezien als staatsgevaarlijk. Officieel is het aloude 'Heropvoeding door arbeid' afgeschaft, maar met name in de provincie Xinjiang wordt naar schatting een miljoen leden van de etnische minderheidsgroep Oeigoeren vastgehouden zonder enige vorm van proces in zogenaamde opvoed- of beter werkkampen.

moderneslavernij stijn

De derde spreker was Qader Shafiq, directeur van Bureau Wijland. Hij vertelde over moderne slavernij die hij in Afghanistan meemaakte. Zo was als hij als kind bij een kindhuwelijk, waarvan de bruid van twaalf jaar de hele bruiloft zat te huilen omdat ze moest trouwen met een oude man.

moderneslavernij qader

Tussendoor toonde Amnesty-activiste en kunstenares Syl Tuerlings twee beelden die ze speciaal voor de avond had gemaakt. U kunt die hier bekijken en ze vertelt daarbij over haar bewegingen om deze beelden zo uit te werken.

De avond werd afgesloten met de presentatie van het lespakket 'Hoe schoon zijn jouw kleren?' over moderne slavernij, duurzaamheid en mensenrechten. Heel symbolisch hing er een waslijn met kleding in de bibliotheek. De nadruk in het lespakket ligt op de kledingindustrie, om jongeren te laten nadenken over (te) goedkope kleren.

moderneslavernij kleding

Klik hier om het lespakket te downloaden.

instagram facebook-eigenlogo whats amnesty nijmegen vrouwenrechtengroep facebook