Write for Rights 2019

Op 7 december voerden we actie voor jonge mensenrechtenactivisten van over de hele wereld: Emil uit Wit-Rusland, Ibrahim uit Egypte, José uit Mexico, Magai uit Zuid-Soedan, Marinel uit de Filippijnen, Jianne en haar inheemse gemeenschapvan Grassy Narrow uit Canada, Nasu uit Nigeria, Yasaman uit Iran, Yiliyasijinang uit China en Sarah en Seán uit Griekenland.

10writeforrights2019 750

Er kwamen zo'n 400 mensen op onze Write for Rights af. Tezamen schreven ze 1489 brieven en briefkaarten. We hadden honderd stoelen gereserveerd en op het drukste tijdstip van de dag waren ze alle bezet voor het schrijven.

publiek2019

Met ons schreven de volgende organisaties mee: Gemeenteraad, Books 4 Life Nijmegen, Bureau Wijland, COC Nijmegen, Edison Nijmegen, Humanistisch Verbond Nijmegen, Ieder1Gelijk, Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid, Shelter City Nijmegen, Stichting KUS, Toonkunstkoor Nijmegen, Unique Studenten en VluchtelingenWerk Oost-Nederland.

Ook burgemeester Bruls schreef met ons mee, maar niet voordat hij eerst een bevlogen speech hield.

bruls

Ook spreekstalmeester Hélène van der Sijp, voorzitter van Amnesty Nijmegen Harry de Ridder en gastheer Bart van Helvoort (die de honneurs namens de openbare bibliotheek waarnam) kwamen aan het woord.

drietal

Ook de woordkunstenaars columnist en mensenrechtenactivist William uit Oeganda, columnist en schrijver Thomas Verbogt, campusdichter Melissa Ketelaar en de dichters Evelien RothuizenQader ShafiqVictor Vroomkoning en Harry van de Vijfeijke kwamen aan het woord

Ter verpozing tijdens het schrijfwerk presenteerden we ook 'Liederen van Troost en Strijd' (door Elaine Delsing & Tim Geeraerdts) en klassieke muziek van (straat)pianiste Rhea Elise Khoebal (voormalige Nijmegenaar van het Jaar).

Speciaal voor kinderen tussen 2-10 jaar was er een kindervoorstelling met Kabouter Ellen. Terwijl de kinderen in het Droomatelier van de bieb meespeelden aan een meespeeltheaterstuk kunnen de (groot)ouders brieven schrijven.

briefkaart

Zie voor meer onze Fotogalerij.*.
Zie ook het A1-affiche dat wij speciaal voor deze dag hebben laten drukken (pdf in A3).

Zie ook de artikelen van De Brug en van De Gelderlander over de Write for Rights.

Net als vorig jaar is dankzij het aanwezige publiek, alle Amnesty-vrijwilligers en medewerkers van de bibliotheek, de meeschrijvende organisaties, de columnist, de schrijver en de dichters, het zangduo en voormalige Nijmegenaar van het Jaar Rhea Elise de Write For Rights weer een groot succes geworden.

Op zaterdag 12 december 2020 bent u wederom van harte welkom voor de volgende editie van Amnesty's Write For Rights.

dozen
De foto's van Write for Rights Nijmegen zijn van Harry de Ridder, Mika Kraft en Bart Kouwenberg (b-artphotography.nl)

* Fotogalerij: Als je op de groene pijl bij de kleine afbeelding (thumb) klikt, kun je de foto van 3000 pixels groot downloaden.